Jak w praktyce wyglądają Arteloty?

Do metod i technik wykorzystywanych podczas Artelotów zaliczyć można między innymi :

  • miniwykład
  • pogadankę
  • dyskusję
  • burzę mózgów
  • pokaz lub prezentację ilustracji/fotografii/wykonanych prac
  • rysowanie różnymi rodzajami pasteli i kredek, ołówkami, flamastrami itp.;
  • malowanie farbami plakatowymi, akrylowymi, akwarelą, rękami itp.,
  • pracowanie w masach plastycznych, takich jak: modelina, plastelina, glina itp.;
  • collage;
  • wykorzystywanie fotografii;
  • improwizacje ruchowe przy muzyce;
  • ćwiczenia muzyczno-ruchowe
  • muzykoterapię bierną – słuchanie muzyki relaksacyjnej i aktywizującej
  • muzykoterapię czynną – śpiewanie, grę np. na własnoręcznie wykonanych instrumentach
  • głośne czytanie i słuchanie tekstów literackich;
  • pantomimę;
  • odgrywanie scenek;
  • recycling i wiele innych.

Poniżej przedstawiam przykładowy scenariusz zajęć.

„PUZZLE NASZYCH MARZEŃ” - ARTELOTY - WARSZTATY EDUKACYJNO-KREATYWNE

CELE:

  • zapoznanie się z terminem "marzenie"
  • określenie czym jest marzenie
  • określenie swojego marzenia
  • zapoznanie się z tekstem literackim "Dyzio marzyciel" J.Tuwima
  • rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia
  • stworzenie sytuacji pozwalającej na opowiedzenie innym o sobie ,
  • możliwość przełożenia myśli na konkretną formę plastyczną

PRZEBIEG WARSZTATU:

CZĘŚĆ I

1. Przeczytanie tekstu "Dyzio marzyciel " J.Tuwima.

2. Rozmowa z dziećmi na temat co to jest według nich marzenie, marzyciel, czy marzenie jest tym samym co pragnienie lub fantazjowanie, czy marzenia się zawsze spełniają, czy warto mieć marzenia, czy można mieć marzenie dla kogoś innego?

3. Co oznacza związek "mieć głowę w chmurach" lub "budować zamki na lodzie".

CZĘŚĆ II

1. Dzieci siadają razem z prowadzącym w kręgu, animator wręcza pierwszemu dziecku wielkie różowe okulary i prosi, aby uczeń dokończył zdanie: gdybym miała wielkie różowe okulary to bym chciał/a ...

2. Dzieci po kolei losują z kapelusza różne zdania, które muszą dokończyć, np: gdybym złowił złotą rybkę to bym... lub gdybym mieszkał na bezludnej wyspie to ... gdybym miał czarodziejską lampę Alladyna to bym …, itp.

CZĘŚĆ III

1. Każde dziecko dostaje wielki puzzel i wykorzystując technikę collagu oraz inne przybory plastyczne typu flamastry, kredki tworzy swoje marzenie na puzzlu.

2. Na koniec wszystkie puzzle zostają połączone w jedną całość.

3. Na podłodze odbywa się prezentacja całości i rozmowa na temat zaprezentowanych marzeń